P9130002

Legjobban a víztisztítós cég jár! Ez nem egy nagy leleplezés következtetése, hanem a TUDATOS VÁSÁRLÓ által készített (elfogulatlanságot nélkülöző) cikkecske végkövetkeztetése. Megmaradtam volna az egyszerű mosolygásnál, így konstatálni az iromány realitását, de pont az utolsó mondatban ezt írta ez a nagyszerű internetes megmondó oldal: “Mivel az ásványvíz literje 100-150 forint vagy annál is többe kerülhet, így kézenfekvő, hogy fajlagosan sokkal olcsóbban tudja a „tiszta” vizet előállítani a vízszűrő, ráadásul, mivel a szűrt vizet nem kell PET-es palackba tölteni, így mindenki jól jár: a környezet, a fogyasztó, de leginkább a többé-kevésbé teljesen felesleges vízszűrőket áruló cég.”

Míg a vízszűrő kancsó kancsó használata ellen nem jellemzően viaskodik, a víztisztító és vízszűrő rendszerek igencsak negatív emlékeket idéznek a cikk írójában. Lehet valami rossz emlék, vagy téves következtetésű ismerősök, akik felháborodva magyarázzák tulajdonképpen a saját butaságukat, hogy miért is vettek meg több százezer forintért (akár hitelre) egy féleleges valamit, amibe azután úgysem cserélnek majd betétet, mert drága volt. Tehát az a fő gondja tulajdonképpen, hogy mennyi pénzt raknak zsebre ezek a nyomorult víztisztító berendezéseket forgalmazó cégek. Bennem pedig ez támasztotta alá, hogy reagálni kellene valahogy, mert sajnos nagy tudású TUDATOSNAK nem elég széles a látómezője ahhoz, hogy elfogulatlanul nyilvánuljon meg ebben az ügyben. Lelövöm a poént, a víztisztító és vízszűrő berendezéseket és termékeket áruló cégek nem a vásárlók két szép szeméért végzik kereskedelmi tevékenységüket. Tudom, hogy a TUDÁLÉKOS (azaz tudatos) azt hiszi, hogy a kereskedők állami támogatást kapnak azért, mert kereskednek és ingyen adják neki az irodát, bérleti díjakat, autókat, munkaerőt, informatikai eszközöket. A Google és a Facebook is ingyen reklámozza őket és minden továbbképzésük is ingyenes. Mert ugye ez így szokott lenni.

 

A nagyfokú butaság.

Sajnos sokan elfelejtik TUDÁLÉKOSÉKNÁL, hogy tulajdonképpen semmire nincsen szükség, amit a reklámokban látunk. Nekem sem okozna gondot, hogy akármelyik mosóport, joghurtot, szempillaspirált fikázzam, hiszen amúgy sincs rá szükség. Egy tökéletes világban nyamvadt víztisztítóra sem lenne szükség, de mint tudható, nem élünk tökéletes világban, mind inkább tudálékos világban. Régebben sem használtak annyi táplálékkiegészítőt mint most és mégsem haltak meg. Lehet kapni annyi mindent és annyi mindent feleslegesen vásárolunk meg, mert ugye régen sem volt XBOX, aztán mégis milyen szépen felnőttek a gyerekek, Manapság sincs minden gyereknek XBOX-a és mégsem fullad meg a nélkülözéstől. Ez csak 1 példa volt, de képes vagyok én is tudálékoskodni napokig. Ha már a cég érdekeit és profitját említette, akkor ajánlom figyelmébe az APPLE-t, aki egyenesen a fogyasztói orra alá dörgöli azt, hogy egy telefonon mennyi a haszna. Maradva a vizes témánál, viszont a legnagyobb biznisz eladni a vizet, literjét akár 100.-Ft-ért is, holott otthon a csapból is folyik és 1000 liter csak 6-700.-Ft-ba kerül.

 

Felesleges dobostorta.

Szerintem teljesen tudatos lenne az, ha betiltanák az összes dobostortát, illetve akár az összes cukrászdát. Megvagyunk nélkülük és nem fogunk fetrengeni a földön levegőért kapkodva. Van aki egész életében nem evett dobostortát (mint ahogy valakinek autója sincs) és mégis milyen jól megvan nélküle. De remélem az nem baj, ha valaki szeretné erre a felesleges dologra kiszórni a pénzét (dobostorta) mert szereti, akkor az megtehesse. Reméljük, hogy nem fog ott állni egy TUDÁLÉKOS és szemrehányásokat tesz neki azért, mert ilyenért adott ki pénzt. Esetünkben ez úgy festene, hogy remélem, nem tesz szemrehányásokat egy TUDÁLÉKOS azért valakinek, mert szeretne TISZTÁBB vizet inni, mint ami alapból hozzáférhető a csapból, vagy nem szeretne közel 1000 szer többet fizetni érte palackban. Pontosan tudom, hogy soha nem fogok meggyőzni egy TUDÁLÉKOST sem arról, hogy a víztisztító berendezések nem ördögtől való dolgok. Soha nem lesz olyan, hogy valaki dob egy email, amiben beszámol a pálfordulásáról. Nem is ez a cél. Én sem fogok dobostortát enni egy cukrászdában sem.

 

Amit a TUDÁLÉKOSOKRÓL tudni kell.

Tulajdonképen ők is olyanok, mint egy házaló ügynök. Ők is megmondják, hogy mit vegyél és a döntésed mellé máris odabiggyesztheted azt, hogy “tudatos”. Verheted a melled hazafelé, hogy te már tudatos vásárló vagy, ha az ő általuk ajánlott dolgokat választod. Ugyanúgy próbálnak befolyásolni, mint bármelyik értékesítő honlap, csak éppen bújtatottan és oldalazva. Ők először nem azt mutatják be, hogy mit vegyél, hanem azt, hogy mit ne tegyél a kosaradba. Rengeteg helyen minden realitást nélkülöző “cikkek” és hatásvadász véleményt közölnek csupán. Maradva a témánknál, a víztisztítás területéről is. Nekik támogatói is vannak, méghozzá nem a szomszéd Józsi bácsi, tehát az általuk “nehezményezett” profitorientáltság részükről nem létkérdés, mint egy vállalkozás esetében. Nézzük csak milyen neveket találunk a Tudatos Vásárló támogatói között:

  • Informatikai és Hírközlési Minisztérium
  • Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
    Külön csapvízkártya projekt a TVE-n (szigorúan elfogultság mentesen :))
  • Európai Unió Phare programja
  • Soros Alapítvány
  • Európai Bizottság
  • Földművelésügyi Minisztérium, Vidékfejlesztési Minisztérium (a környezetvédelmi alapok kezelői)
  • Gazdasági Versenyhivatal
  • Nemzetgazdasági Minisztérium, Szociális és Munkaügyi Minisztérium (a fogyasztóvédelmi alapok kezelői)
  • Nemzeti Civil Alapprogram
  • Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft
  • Nemzeti Kulturális Alap
  • Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe

Ha valaki ennyi helyről kap valamit, akkor az gyanús.
Valamint még az Új Széchenyi Terv és 1%-os adófelajánlások is gyarapítják a weboldal üzemeltetőinek bevételét. Ezzel tulajdonképpen nem is lenne baj, mert 2002 óta működő brand ez az egész tudatos vásárlósdi. Érthető, hogy bizony ők sem csak szorgalmi feladatként gondolnak erre az egészre, hiszen ennyi év működés stabil bevételt feltételez. Tehát nem a szomszédhoz kell menniük kölcsönkérni az évenkénti domain és hosting szolgáltatásra.

Néhol nem csak egy támogatási szám szerepel, hanem sokkal több.
Ezek mellet még támogatásért is kuncsorog a weboldal látogatóitól.
Ne feledkezzünk meg továbbá a TVE kártyáról sem, amit fizetett Google AdWords hirdetésben is reklámoz. Tehát profitorientált!

Ugye nem baj ha ezek után kissé megmosolygom ezt az egészet, mert tulajdonképpen ez is egy értékesítési modell. Ugyan kicsit érdekes és visszataszító, de gondolom a folyamatos fikázódás (bocs a szóhasználatért, de nem jutott jobb az eszembe) kifizetődik. Nincsen üzlet, nincsen árukészlet, tulajdonképpen nincsen objektív szaktudás, csak a leszólás. Csak 20 percet töltöttem ezeknek a információknak a beszerzésével, tehát nem kapargattam meg jobban a felszínt, mert nem az a cél. Szeretném, ha a tudatos vásárlók egyesülete a tudatos vásárlásról szólna és nem mindenféle PR cikkekről, ahol érdekcsoportok szólnak le egyéb, alternatív megoldásokat és mondják meg a tutit. A ő tutijukat!

Tehát az ilyen és ehhez hasonló megmondó információkkal is érdemes körültekintően bánni, mert ők is “bizniszben” vannak, egy másik “bizniszben” mint a kereskedők. Ha nem így teszünk, akkor félő, hogy akkor nem leszünk tudatosak, ha mindent elhiszünk az ilyen orgánumoknak, akiknek a szakmai felkészültsége és pártatlansága erősen megkérdőjelezhető.

Szólj hozzá!

home